FAQ
Transport en Logistiek 4 maart 2020

High Tech Warehousing and Final Mile

Bron: Transport & Logistiek nr. 4, 6 maart 2020

 GROEIEN EN ONTWIKKELEN IN WAREHOUSES ROLLEMA

‘EEN GOEDE SFEER LEIDT
TOT GOEDE PRESTATIES’

Dozen schuiven’ wordt wel gezegd over het werk in een warehouse. Machiel Brugman en Maurice Huijbers weten wel beter. Ze werken beiden in het warehouse van Rollema, waar volop groei- en ontplooiingskansen zijn.

Ploegleider/voorman Machiel Brugman (links) en warehousecoördinator Benelux Maurice Huijbers in het warehouse van Rollema in Delft.

Maurice Huijbers (43) begon zijn loopbaan bij Rollema als vrachtwagenchauffeur en is inmiddels warehousecoördinator Benelux. Drie dagen in de week werkt hij op de hoofdvestiging in Delft en twee in het in 2012 geopende warehouse in Mechelen. Machiel Brugman (27) zette zijn eerste stappen in het bedrijf als bbl-leerling en is nu ploegleider in Delft. Het warehouse daar speelt een centrale rol in de activiteiten waarin familiebedrijf Rollema zich sinds 1860 heeft gespecialiseerd: de logistiek en installatie van en het onderhoud aan (vaak zware) apparatuur. Dat doet het bedrijf voor een brede range aan producten: van drank- en snoepautomaten tot kluizen en brandkasten, en van ticketautomaten en toegangssystemen tot geldautomaten.

Brugman werkt nu zes jaar bij Rollema waarvan een jaar als meewerkend teamleider/voorman. Wie hem op een reachtruck door het warehouse ziet manoeuvreren, kan zich moeilijk voorstellen dat hij op zijn eerste dag geen idee had hoe een pompwagen werkte. “Ik heb veel bijgeleerd”, zegt hij lachend. “Uit een beroepskeuzetest kwam de logistiek naar voren. Daarvoor had ik totaal geen beeld van wat dat inhield. Via het bbltraject kwam ik bij Rollema terecht. Dat beviel aan beide kanten goed en na mijn opleiding kon ik blijven. We werken met twee ploegen en twee ploegleiders. Een jaar geleden kwam een van die plekken vrij. Na vijf jaar als warehousemedewerker was ik toe aan een stapje omhoog. De extra verantwoordelijkheid, die je in deze functie hebt, vind ik erg leuk.”

Huijbers haalde op zijn achttiende zijn grootrijbewijs en ging hij aan de slag als vrachtwagenchauffeur. “In 2011 ben ik voor Rollema gaan rijden, als field engineer. De chauffeurs hier leveren de apparaten niet alleen af, maar verzorgen het complete plaatje: aansluiten, waterpassen, verankeren, vullen, testen. Vandaar die functienaam. Na twintig jaar op de vrachtwagen was ik toe aan iets nieuws. Ik wilde de andere kant van de logistiek weleens zien. Bij Rollema kreeg ik die mogelijkheid en maakte ik de overstap naar de afdeling customerservice en planning.” Net als Brugman kreeg ook Huijbers de kans om binnen het bedrijf door te groeien. “In 2016 kwam de functie van teamleider warehouse in Delft vrij. Dat leek mij een mooie uitdaging en hier in het bedrijf zagen ze het gelukkig wel zitten in mij. In die baan zit ik mij helemaal op mijn plek. Door op de vestiging zelf te werken maak je meer deel uit van het bedrijf dan wanneer je alleen op de weg zit. Je bent veel meer bij alles betrokken en dat spreekt mij aan. Sinds een jaar ben ik warehousecoördinator Benelux en valt ook de ploeg in Mechelen onder mijn verantwoordelijkheid.”

 ‘ALLE STAPPEN ZIJN VASTGELEGD EN ORDERS
WORDEN DRIE KEER GECHECKT VOORDAT ZE
DE DEUR UITGAAN. ELKE DAG GAAN WE VOOR
EEN 100 PROCENT-SCORE’

Machiel Brugman begon bij Rollema als bblleerling en groeide door naar de functie van ploegleider/voorman.

 

 PROCESSEN OP ÉÉN

 

In Delft werken achttien personen in het warehouse, waarvan de helft in het warehousegedeelte zelf. Daarnaast heeft Rollema daar twee werkplaatsen, voor pre-installatie en customer fnishing, en een demontageafdeling. In Mechelen bestaat het team uit acht mensen. “80 procent van wat we doen is crossdocking”, geeft Huijbers aan, die zijn werkzaamheden hoofdzakelijk op kantoor uitvoert. “Ik coördineer de werkzaamheden van de ploeg, maak de roosters, verzorg de facturatie, ondersteun de administratie en fungeer als aanspreekpunt voor de warehouseploeg, klanten, planning en ICT-collega’s. Het borgen van processen staat op één bij Rollema. Omdat we apparaten niet alleen afleveren, maar ook installeren, is het heel belangrijk dat de juiste procedures gevolgd worden en alles compleet wordt afgeleverd. Daarom zijn alle stappen vastgelegd en worden orders drie keer gecheckt voordat ze de deur uitgaan. Elke dag gaan we voor een 100 procent-score op dat vlak. Dat is de grootste uitdaging in mijn werk, samen met de personeelsbezetting. Er bij ziekte en openstaande vacatures voor zorgen dat het werk doorgaat zoals gepland, levert weleens hoofdbrekens op, maar gelukkig kan ik altijd rekenen op het team.”

 

AFWISSELING

Dat team wordt op de werkvloer aangestuurd door Brugman. Hij begeleidt de warehousemedewerkers bij het orderpicken, laden en lossen, opslaan van binnengekomen goederen, opruimen van verpakkingen en materiaal dat de field engineers mee terugnemen en bij de uitvoer van controles, zowel fysiek als per scan, bij uitgaande orders. Brugman: “De werkzaamheden overdag zijn anders dan ’s-avonds. Doordat je verschillende diensten draait is het werk afwisselend. Door het brede productaanbod is sowieso elke dag anders.” “Het begeleiden van jonge, beginnende collega’s vind ik het leukst van mijn functie”, vertelt Brugman. “Je ziet dat ze zich ontwikkelen en steeds zelfstandiger worden. Dat is mooi om te zien. Verder vind ik het, net als Maurice, leuk en interessant om mee te denken over verbeteringen. Rollema biedt daar alle ruimte voor. Maar hoe leuk het werk ook is, het zijn uiteindelijk de mensen die ervoor zorgen dat je het goed naar je zin hebt.” Huijbers beaamt dat: “Een goede werksfeer leidt tot goede prestaties. En bij ons zit dat meer dan goed.”

 

Bron: Transport & Logistiek nr. 4, 6 maart 2020

Klik hier voor het artikel

×
Browser update aanbevolen.
Beste gebruiker, u maakt gebruik van een verouderde browser. Voor een optimale ervaring bij ons en bij andere websites adviseren we u om een nieuwere browser te gebruiken. Bijvoorbeeld Microsoft Edge, of Google Chrome.